Wat speelt er
binnen Samen

Samen Contact Centrum

Op maandag 29 april was het zover. Het Samen Contact Centrum (voortaan SCC) is live! Het SCC is de telefooncentrale voor heel Samen. Vragen die voorheen bij de recepties binnenkwamen, worden nu centraal opgevangen door collega’s van het SCC. Het SCC is onderdeel van de grootschalige telefonieverbetering die we momenteel aan het uitrollen zijn. Wil je weten wat dit voor jou betekent?

Verhuizing ELV Molenweid naar Magnushof

Op de parkeerplaats van Magnushof wordt een tijdelijke locatie geplaatst waar vanaf begin volgend jaar de ELV (Eerstelijns Verblijf) zorg gehuisvest zal worden. Momenteel verlenen we deze zorg in locatie Molenweid te Wieringerwaard. Molenweid heeft de komende twee jaar echter een andere bestemming, namelijk het tijdelijk huisvesten van de bewoners uit Noorderlicht. Noorderlicht wordt begin volgend jaar gesloopt voor nieuwbouw.

Het is dus noodzakelijk dat de ELV zorg elders ondergebracht wordt. Jaarlijks maken 250 ouderen gebruik van deze functie. Het behouden van ELV zorg is dan ook van groot belang voor patiënten in onze regio. De tijdelijke bouw op de parkeerplaats van Magnushof bestaat uit 30 kamers en zal twee verdiepingen hoog zijn. De locatie zal tegen de boomgrens gebouwd worden. Zodra we meer weten over hoe de tijdelijke bouw er exact uit zal komen te zien, zal er een impressie op ISA gedeeld worden. 

Marktplaats DuurSamen

Binnen de verschillende locaties van Samen is veel materiaal in omloop. Van kantoormeubilair tot welzijnsattributen tot decoratieve materialen en nog veel meer. Soms wordt materiaal niet meer gebruikt of zelfs weggegooid terwijl ze op een andere Samen locatie deze spullen nog prima kunnen gebruiken.


In het kader van het Duursamen willen we verspilling voorkomen en materialen meer gaan delen. Daarom zijn we gestart met een Duursamen Marktplaats!

Dit doen via een besloten Facebook-groep alleen voor medewerkers van Samen. Op deze pagina kunnen medewerkers spullen plaatsen die een locatie niet meer nodig heeft (geen persoonlijke spullen van medewerkers). Collega’s op andere locatie kunnen hierop reageren.

Meer informatie over de spelregels en hoe je je aan kunt melden vind je hier op ISA.

Tussen hemel en aarde

Moeilijke keuzes op de werkvloer.

De zoon van een bewoonster met dementie is overleden. Als zorgmedewerker twijfel je of het haar moet vertellen. Haar dochters vinden van niet. “Het zal moeder alleen maar onrustig maken”, zeggen ze. Ze vinden het ook nutteloos die onrust. ”Morgen is ze het weer vergeten.” Ze nemen haar ook niet mee naar de uitvaart. Je begrijpt hen wel. Mw. moet inderdaad niet onrustig worden. Maar ja, aan de andere kant kun je toch ook niet zoiets belangrijks als het overlijden van haar zoon achterhouden? En wat als mw. er naar vraagt waar haar zoon is en waarom hij nooit meer komt? Moet ik dan liegen omdat haar dochters dat zo graag willen?


Waarschijnlijk voor veel zorgmedewerkers een herkenbaar probleem. Je staat voor een moeilijke keuze. Je kunt er zelfs van wakker liggen. Wat is goede zorg in deze casus?


Belangrijk is het om met elkaar als team hierover in gesprek te gaan. De ethische commissie probeert dit soort gesprekken in de organisatie vaker vorm te geven. Daarvoor kan o.a. een “moreel beraad” aangevraagd worden bij de teamleider.


Maar ook zal de commissie een open casuïstiekbespreking organiseren binnen de clusters. In het “Spiegelcafé” kunnen deze moeilijke keuzes met elkaar worden besproken. Je leert hoe andere zorgmedewerkers met dit soort dilemma’s omgaan.


Het eerste Spiegelcafé vindt plaats op 29 mei. Je kunt je aanmelden, de uitnodiging staat op ISA. Een moeilijke keuze bespreek je binnen je team en via je teamleider kan dan zo nodig een moreel beraad aangevraagd worden.


De ervaring leert dat dit soort gesprekken een team versterken en de kwaliteit van de zorg verhoogt. En misschien wel het allerbelangrijkste……dat er naar je morele worsteling geluisterd wordt, zonder oordeel. En ik kan je verzekeren: Daardoor slaap je een stuk beter!


Aly Vader, geestelijk verzorger